حالت تاریک
چهارشنبه, 29 مرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری یزد رسا هستید؟
عدالت آموزشی در یزد کجاست؟
شهریه‌های نجومی؛

عدالت آموزشی در یزد کجاست؟

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، درصد دانش‌آموزان تحصیل‌کرده در مدارس غیردولتی استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ -  ۱۴۰۴ به ۱۶/۸ درصد رسیده است؛ آماری که نسبت به سال گذشته با افزایش ۱/۱ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، عدالت آموزشی، حق هر دانش‌آموز است؛ حقی که باید فرصت یادگیری و دسترسی برابر به امکانات آموزشی را برای همه فراهم کند، نه فقط برای عده‌ای محدود. در حالی که مدارس غیردولتی با شهریه‌های بالا بخش عمده‌ای از امکانات و فرصت‌های آموزشی را در اختیار اقشار مرفه جامعه قرار داده‌اند، بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس دولتی با کمبود منابع و امکانات مواجه‌اند. این شکاف نه تنها آینده تحصیلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه ریشه نابرابری اجتماعی را عمیق‌تر می‌کند. دستیابی به آموزش برابر و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای همه گروه‌ها ضرورت فوری و حیاتی نظام آموزشی است.

تحصیل بیش از ۲۹۵ هزار دانش‌آموز در یزد

 تعداد کل دانش‌آموزان استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ بدون احتساب دانش‌آموزان پیش‌دبستانی ۲۹۵ هزار و ۷۰۶ نفر بوده که در مقایسه این آمار با سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳، ۲/۹ درصد افزایش داشته است.

 از تعداد کل دانش‌آموزان استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، ۱۵۰ هزار و ۶۵۹ نفر را دانش‌آموزان پسر و با رشد ۳/۱ درصدی و ۱۴۵ هزار و ۴۷ نفر از این آمار را دانش‌آموزان دختر و با رشد ۲/۷ درصدی تشکیل داده‌اند.

 در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ در استان یزد ۱۶۹ هزار و ۴۱ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کردند که این آمار در مقایسه با سال تحصیلی گذشته رشد ۰/۳ درصدی داشته است همچنین این آمار در دوره متوسطه اول ۶۸ هزار و ۶۱۰ دانش‌آموز گزارش شده که نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ رشد ۵/۰ درصدی داشته است.

 رشد ۱۲ درصدی دانش‌آموزان هنرستانی در یزد

 در دوره متوسطه عمومی استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴، ۲۷ هزار و ۹۱۷ دانش‌آموز گزارش شده که این آمار در مقایسه با سال قبل کاهش ۲/۳ درصدی داشته است.

 تعداد دانش‌آموزان هنرستانی استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴، ۲۶ هزار و ۴۰۱ نفر گزارش که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته رشد ۱۲/۹ درصدی داشته است.

 رشد بیش از ۱۲ درصدی تعداد دانش‌آموزان هنرستانی در استان یزد، پیام روشنی برای نظام آموزشی و حتی خانواده‌ها دارد؛ پیامی که می‌گوید دوران انحصار رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم‌تجربی به‌عنوان تنها مسیر موفقیت، به پایان رسیده است. جامعه امروز دیگر فقط به دکتر و مهندس نیاز ندارد؛ بلکه به تکنسین‌های ماهر، هنرمندان خلاق، صنعتگران، طراحان و نیروهای متخصص در رشته‌های فنی و هنری نیز محتاج است

 پزشک و مهندس برای جامعه کافی نیست!

 این تغییر رویکرد، نشان‌دهنده بازتعریف معیار «خوب‌بودن» در انتخاب رشته است. اگر تا دیروز قبولی در تجربی و ریاضی، معیار افتخار خانواده‌ها محسوب می‌شد، امروز هنرستان‌ها توانسته‌اند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و به خانواده‌ها ثابت کنند که مسیرهای دیگری هم به موفقیت ختم می‌شود.

 پایان یک کلیشه در یزد

 افزایش گرایش دانش‌آموزان یزدی به رشته‌های هنری و فنی، انعکاس نیازهای واقعی بازار کار و آینده اقتصاد کشور است. هر جامعه‌ای برای توسعه پایدار، به همان اندازه که پزشک و مهندس می‌خواهد، به تکنسین برق، تراشکار، برنامه‌نویس، فیلم‌ساز، طراح و سایر متخصصان هنرستانی نیز نیاز دارد.

 در مقایسه آمار دانش‌آموزان شهری و روستایی به نسبت تعداد کل دانش‌آموزان استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴، ۹۰/۲ درصد از این آمار سهم دانش‌آموزان شهری با ۱/۰ درصد رشد و ۹/۸ درصد دیگری از این آمار سهم دانش‌آموزان روستایی است.

 گذشته و مهاجرت عمده روستاییان به شهرها دلیل افزایش آمار تعداد دانش‌آموزان در شهر نسبت به روستاهای استان یزد باشد.

 در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ درصد دانش‌آموزان دوم و سوم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به کل دانش‌آموزان ۳۱ درصد گزارش شده که این آمار در مقایسه این آمار در مقایسه با سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ کاهش ۱۵/۱ درصدی داشت است.

وقتی کیفیت آموزش با قیمت شهریه سنجیده می‌شود

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، درصد دانش‌آموزان تحصیل‌کرده در مدارس غیردولتی استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ -  ۱۴۰۴ به ۱۶/۸ درصد رسیده است؛ آماری که نسبت به سال گذشته با افزایش ۱/۱ درصدی همراه بوده است.

واقعیت این است که مدارس غیردولتی یزد شهریه‌های بسیار بالایی دریافت می‌کنند شهریه‌هایی که اکثریت خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند و عملاً این مدارس به اقشاری محدود تعلق دارند که از توان مالی بالایی برخوردارند. در سال‌های اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم که سهم مدارس دولتی در قبولی‌های کنکور به‌مرور کم‌رنگ شده و جای خود را به مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی داده‌اند. این مسئله نشان‌دهنده نابرابری جدی در دسترسی به آموزش باکیفیت است به‌طوری که یک دانش‌آموز کنکوری امروز با دو انتخاب محدود مواجه است: یا در مدارس غیردولتی تحصیل کند تا شانس قبولی‌اش افزایش یابد، یا هزینه‌های سنگین کلاس‌های کنکور و آموزش خصوصی را متحمل شود.

سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا آموزش می‌تواند تبدیل به کالایی لوکس شود که تنها طبقه مرفه جامعه به آن دسترسی دارند؟ اگر مسیر موفقیت برای بیشتر دانش‌آموزان به پول گره خورده باشد باید گفت که جامعه در حال از دست‌دادن استعدادهای واقعی و آینده‌ساز خود است.

افزایش نگران‌کننده دانش‌آموزان استثنایی در یزد

در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ تعداد دانش‌آموزان استثنایی در استان یزد یک هزار و ۴۹۰ نفر گزارش شده که در مقایسه این آمار با سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ شاهد افزایش ۲/۸ درصدی در تعداد دانش‌آموزان استثنایی در استان یزد هستیم.

افزایش ۲/۸ درصدی تعداد دانش‌آموزان استثنایی در استان یزد طی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، آن هم در شرایطی که جمعیت دانش‌آموزی استان روندی تقریباً ثابت دارد، یک هشدار جدی است که نباید ساده از کنار آن گذشت. وقتی آمار به یک هزار و ۴۹۰ نفر می‌رسد، یعنی جایی در سیستم بهداشت، آموزش و حتی سبک زندگی خانواده‌ها دچار نقص و بحران شده‌ایم.

علل این روند را نمی‌توان به یک عامل تقلیل داد ضعف در مراقبت‌های دوران بارداری، کمبود آگاهی والدین درباره سلامت جنین و نوزاد، تغذیه ناسالم و فشار اقتصادی که بسیاری از خانواده‌ها را از انجام غربالگری‌های ضروری بازمی‌دارد، همگی در افزایش این آمار نقش دارند. از سوی دیگر، نبود برنامه‌های پیشگیرانه و کم‌توجهی به آموزش عمومی درباره سلامت جسمی و روانی کودکان، به شکل مستقیم بر رشد شمار دانش‌آموزان استثنایی تأثیر گذاشته است.

عدالت آموزشی زیر سوال!

مدارس غیردولتی با شهریه‌های نجومی، آموزش را به کالایی لوکس تبدیل کرده‌اند و تنها قشر محدودی از جامعه امکان بهره‌مندی از آن را دارند؛ به عبارتی، عدالت آموزشی به‌طرز نگران‌کننده‌ای زیر سؤال رفته و موفقیت در کنکور و آینده تحصیلی دانش‌آموزان به توان مالی خانواده‌ها پیوند خورده است. هم‌زمان، آموزش و پرورش کودکان استثنایی نیز هنوز با کاستی‌ها و محدودیت‌ها مواجه است و بسیاری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، برای این گروه از دانش‌آموزان به‌درستی به‌کار گرفته نمی‌شود. این وضعیت زنگ هشداری است برای مسئولان تا پیش از آن‌که شکاف‌ها عمیق‌تر شود، به فکر برنامه‌ریزی و اصلاح ساختار آموزشی باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!